Wat is een dieselpartikelfilter en hoe werkt deze?
Een dieselpartikelfilter (afgekort DPF) is ook wel bekend als ‘roetfilter’ en bestaat uit een poreuze wand die roetdeeltjes tegenhoudt en daarmee uitlaatgassen van een dieselmotor zuivert van de fijne stofdeeltjes. Deze deeltjes zijn namelijk zeer schadelijk voor mens en milieu en kunnen o.a. smog veroorzaken. Ze ontstaan door de onvolledige verbranding van dieselbrandstof. Een DPF vermindert de uitstoot ervan met meer dan 90 %.
Waar moet ik als chauffeur op letten?
Door regelmatig een langere rit op de snelweg te rijden, zorgt u ervoor dat de roetfilter zichzelf kan reinigen.
Enkele nuttige weetjes:
• Als uw Opel is uitgerust met een DPF en het gloeispiraaltje op uw dashboard gaat knipperen, dan geeft de motor aan dat de filter dringend geregenereerd dient te worden. In dat geval dient u zo snel mogelijk minstens 70 km/u te rijden en dit tot het verklikkerlichtje stopt met knipperen.
• Valt uw keuze op een dieselmotor, tracht dan een motor te kiezen die bij uw gebruik en rijpatroon past. Bij een onderbenutte dieselmotor met roetfilter zal het roet zich sneller opstapelen. In dat geval is het beter te kiezen voor een minder krachtige wagen omdat deze aan een hoger toerental rijdt en dus de roetfilter kan reinigen.
Meer informatie over het dieselpartikelfilter? Informeer bij uw Opel Erkend Hersteller